Lissák György A gondolattól a formáig
(Esszék a dizájnról)
Nemzeti karakter az autóformákban a Rolls-Royce példáján. A királyi elegancia nem harsány, nincs szüksége túlzott feltűnésre - itt is igazolódni látszik a „the art of understatement", azaz a „kevesebbet mondás művészete Ennek látszólag ellentmond az a tény, hogy az autó abszolút feltűnő... A nemzeti szimbólummá vált Rolls-Royce vizuálisan idézi fel a méltóságot, s ebben áll igazi értéke, ez a szociológiai funkciója.
A zsebkendődizájn. Valóságos kis dizájnszociológia rejlik a zsebkendőforma mögött. Rotterdami Erasmus szerint (1500-as évek) „Ha két ujjal fújunk orrot, s valami a földre hull, azonnal rá kell taposni. Illendő az orrlikak váladékát kendőbe felfogni, méghozzá elfordított testtel, ha magasabb rangúak is vannak jelen'. Innét hosszú út vezetett napjaink papír zsebkendőjéig, melyből minden orrfúvó műveletnél elhasználunk egyet, aztán eldobjuk... !
Érzelmek felidézése a dizájnban. Az Alfa Romeo típusok kifejezetten „gonoszul" néznek, itt a lámpák erősen összeszűkült szemeket imitálnak, amit csak fokoz a világítótestek mögötti fekete háttér. Az agresszív, dühös tekintetet - amikor „villámokat szór" a szemünk - mindenki jól ismeri. Ez annyira jellegzetes kép, hogy könnyű a fő vonásokat utánozni egy autólámpában is. Ha a visszapillantó tükörben ilyen szemeket látunk, inkább félrehúzódunk, kerülvén a bajt.
Még nem érkezett hozzászólás. Legyen Ön az első, aki hozzászól! Írja meg kérdését, észrevételét! |
Legnépszerűbbek