Kezdőlap » Művészet » Megbombáztuk Kaposvárt - A kaposvári Csiky Gergely Színház és a kultúrpolitika
Eörsi László: Megbombáztuk Kaposvárt - A kaposvári Csiky Gergely Színház és a kultúrpolitika
A hetvenes évek közepére Kaposvárott alakult ki a legnagyobb hatású magyar színház. A kitüntetett figyelemnek is köszönhetően kezdte jó néhány előadás a „tűrt” kategória aczéli kereteit feszegetni.
Legprovokatívabb (egyben a legsikeresebb) produkciójuk – igen erős ’56-os áthallása miatt – Peter Weiss Marat/Sade-ja volt. A művelődési miniszter a sajtóban fejezte ki a rosszallását, Kádár János pedig nagyobb szigort követelt elvtársaitól. Ám mivel az előadás mindeközben átütő nemzetközi sikert aratott, végül nem tiltották be.
A rendszerváltás utáni csaknem tíz évi viszonylagos függetlenségét lassanként újból a politikai beavatkozás kísérletei váltották fel a színház életében. A hatalomra jutó Fidesz-KDNP nem kedvelte az aktuális üzeneteket közvetítő és egyben „polgárpukkasztó” produkciókat.
Az „56 06 / őrült lélek vert hadak” című előadás sokakat magyarságukban sértett, és ez kapóra jött a jobboldali városvezetésnek arra, hogy Schwajda György igazgatói kinevezésével a színház arculatát megváltoztatva a „Kaposvár-jelenséget” megszüntesse. E nagy múltú, Európa-szerte ismert műhely ledaralásában a „nemzeti erők” eredményesebbnek bizonyultak a pártállami kultúrvezetésnél.
Még nem érkezett hozzászólás. Legyen Ön az első, aki hozzászól! Írja meg kérdését, észrevételét! |
Legnépszerűbbek