A design nem volt sem tiltott, sem tűrt a Kádár-korszakban. Formatervezőképzés 1950 óta létezik Magyarországon, azóta több száz hallgató szerzett diplomát az Iparművészeti Főiskolán (ma: Moholy-Nagy Egyetemen). De azt is világosan kell látnunk, hogy mivel a tevékenység szorosan kötődik az innovációhoz, amelyet pedig a verseny éltet, a rendszerváltással nálunk újraéledő piacgazdaság teremtett működése és fejlődése számára távlatosan reális feltételeket. Ebben a kötetben ezért azokat az írásaimat gyűjtöttem össze (túlnyomó többségük a Kritikában, kisebbik részük az Atriumban, egy-kettő másutt jelent meg), amelyek az elmúlt két évtized korábbitól merőben különböző társadalmi-gazdasági feltételeinket figyelembe vételével igyekeznek képet adni ennek a nemzetgazdaságilag és kulturálisan is egyre fontosabbá váló szakmának a legfontosabb jelenségeitől – oly módon, hogy abból a magyar olvasó – legyen szó gazdasági vagy művészeti szakemberről, netán civil érdeklődőről – mindnyájunknak fontos tanulságokat szerezzen. A design ugyanis mindenkihez szól. Vadas József