Dániel József Autórádiók javítása és szerelése
(Ipari Szakkönyvtár)
A rádiózás rohamos fejlődésének következménye, hogy ma már az országutakon száguldó, több millió gépkocsi többségében a luxus berendezések között találjuk a rádióvevőkészüléket is, amelyet többnyire maguk az autógyárak építenek be a de Luxe jelzésű gépkocsikba.
A rádióvevőkön kívül lemezjátszókat, magnókat, (kazettás rendszerűeket) sőt televíziókat is találhatunk a gépkocsikban. Egyre elterjedtebb, hogy forgalmasabb utakon, útelágazásoknál a levegőből irányítják a közlekedést. A rövidhullámú vevőkészülékkel rendelkező autókat, repülőgépeken levő adó segítségével irányítják a kevésbé zsúfolt útvonalra. A rendőrség, mentők, taxik régóta használják a rádiótelefont, ill. rövidhullámú adó-vevő készülékeket.
Az első autórádiók természetesen nem is hasonlítottak a mai modern, nagyteljesítményű utódjaikhoz. Kezdetben voltak az elektroncsöves típusok, majd az ún. hibridek, (a nagyfrekvenciás rész csöves, a végfokozat tranzisztoros) végül a teljesen tranzisztorizált rádiók következtek. A hibaforrások, ill. a hibalehetőségek a tranzisztorizálás során nagymértékben csökkentek, mivel eltűntek pl. a csöves gépekben alkalmazott feszültségátalakítók (a vibrátorok) és a transzverterek.
Az autórádiók "őseiről" a csöves és az ún. hibrid rendszerű vevőkről könyvünkben nem lesz szó, a továbbiakban csak a tranzisztoros autórádiókról, ill. autó-táskarádiókról beszélünk.
Még nem érkezett hozzászólás. Legyen Ön az első, aki hozzászól! Írja meg kérdését, észrevételét! |
Legnépszerűbbek